Z pewną dozą zaskoczenia przyjąłem propozycję przygotowania wystąpienia podczas konferencji metodycznej zorganizowanej przez Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Tematem spotkania było „Marketingowe aspekty organizacji imprez biegowych”. Prof. Zygmunt Waśkowski, który wraz z prezesem Wielkopolskiego Związku Lekkiej Atletyki, Arturem Kujawińskim, był współautorem tego spotkania, przekonał mnie jednak, że moje spojrzenie – byłego przecież organizatora biegów w Szczecinie, będzie idealnym pomostem pomiędzy tym, jak powinno być w przyszłości, a tym, jak to drzewiej było – w latach 90. XX wieku.
Po szybkim przeanalizowaniu, czy moje wystąpienie faktycznie przyda się teraz, czy nie będzie nudnym dla słuchaczy wspominaniem przeszłości, powiedziałem sakramentalne TAK. Bo miałem coś obecnym organizatorom do zaproponowania.
Gośćmi konferencji byli m.in. Tomek Szymkowiak, Czesław Cybulski, Małgosia Sobańska, Patrycja Wyciszkiewicz, Joanna Fiodorow, Marcin Urbaś, Lidia Chojecka, Michał Bartoszak i Rafał Wieruszewski.
Konferencję otworzył rektor UE – prof. Marian Gorynia (stoi za plecami Lidii Chojeckiej), który przedstawił krótko historię sportu na UEP-ie oraz cele tej konferencji, a potem przekazał głos prowadzącemu (znakomicie!) redaktorowi Radia Merkury – Krzysztofowi Ratajczakowi.
O „koncepcji marketingu w sporcie masowym” mówił prof. Waśkowski, maratończyk – rzecz jasna 😉
„Marketingowe metody i narzędzia rozwoju imprez biegowych” było tematem wystąpienia prof. Henryka Mruka.
Temat o swoje przemyślenia rozbudował Paweł Januszewski…
W dyskusji po tej części głos zabierał m.in. prezes Polskiego Stowarzyszenia Biegów i ambasador AIMS – Henryk Paskal…
…i nestor trenerów poznańskich Janusz Grzeszczak.
Potem była przerwa na kawę. I „kuluarowe” rozmowy 😉
Po przerwie głos zabrała dr Edyta Gołąb-Andrzejak, która przedstawiła „sposoby oraz narzędzia promocji podnoszące atrakcyjność i markę imprezy biegowej”.
Na ten sam temat, na przykładzie organizowanych przez siebie w Gnieźnie imprez biegowych, mówił Andrzej Krzyścin.
Dr Marek Datko…
…oraz dyrektor Poznań Maratonu Maciej Mielęcki mówili na temat „Sponsoringu imprez biegowych – zasadach i warunkach współpracy”.
Dyskusja na sali była wtedy niemal gorąca, gdyż uczestnicymieli na ten temat – czasami – baaardzo odmienne spojrzenia.
„Efektywne strategie marketingowe organizatorów imprez biegowych” było tematem wstąpienia prof. Andrzeja Sznajdera…
…i mego.
Omawiałem je na przykładzie organizowanych przeze mnie – kieeedyś – Szczecińskiej Dwudziestki i Szczecińskiego Półmaratonu Gryfa.
Mój dawny pomysł, by przy prowadzącej kobiecie jechał np. rowerzysta z tablicą informującą o tym kibiców (jak widać na zdjęciu), był na tyle „rewolucyjny”, że do dzisiaj chyba nikt tego nie stosuje. A przecież warto pokazać biegnącą czasami w tłumie mężczyzn prowadzącą kobietę. Nieprawdaż? 😉 Może to stanie się obowiązującą zasadą?
Zainteresowaniem cieszyła się też końcowa część mego wystąpienia, gdy zwróciłem wszystkim uwagę na to, że… organizatorzy powinni używać też PRAWIDŁOWO… języka polskiego. Wskazałem na wiele elementów, które – jak to obserwuję – nie są znane (a czasami lekceważone) i często błędnie przekazywane w różnego rodzaju materiałach. Warto używać poprawnie języka polskiego? Myślę, że warto, bo błędy powielane utrwalają się! Dla jednych były to pewnie mało ważne drobiazgi, ale – mam nadzieję – że dla wielu był to sygnał, by i tymi „duperelami” się zająć 😉
Ostatnim tematem konferencji były „Badania marketingowe biegaczy i kibiców – źródło innowacji oraz sposób na ograniczenie ryzyka”. Na ten temat mówił dr Sylwester Białowąs…
A potem była przemiła kolacja, bo „kolacja pomiędzy Gwiazdami”. Gwiazdami były Gosia Sobańska i Lidia Chojecka. Autorem zdjęcia był – z pełnej wysokości swego majestatu – JM rektor Marian Gorynia. Cóż – to zdjęcie jest dla mnie bezcenne 🙂
Szkoda, ze nie wiedziałam wcześniej o konferencji. Jako biegaczka i marketingowiec, który chce zmienić promowana dziedzinę na te spójna z pasja, bardzo żałuje. Czy jest szansa chociaż poczytać materiały? :-))))